Közép-Európában egyedülálló távközlést üzemeltető támogató rendszert (TTR) helyeztek üzembe június 30-án, Budapesten a MÁV Zrt-nél. A rendszer gyökeresen változtatja meg a MÁV szolgáltatási színvonalának nyomon-követhetőségét. A régi rendszert egy jelképes gombnyomással dr. Mosóczi László, a MÁV Zrt. infrastruktúra általános vezérigazgató-helyettese állította le, majd az újat dr. Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára indította el. A korszakváltást jelentő eseményre a MÁV Zrt. Horog utcai Távközlési Központjában került sor.
Az új rendszer életbe léptetését a távközlés felgyorsult modernizációja tette szükségessé. A TTR üzembe helyezésével létrejön egy egységes, központi adatbázis, amely tartalmaz egy országos hibafelügyeleti rendszert (HelpDesk), melynek segítségével a felmerülő problémák gyorsan azonosíthatók, az elhárítás, a kialakított központi irányítás mellett azonnal elindítható. Mindemellett kiépül egy, a hibákat azonnal jelző riasztási rendszer is. Az új szisztémában egyértelműsíthető lesz, hogy mikor történt a rendellenesség, ki javította azt ki, mindez mennyi időbe telt és milyen költségvonzattal járt. A korábban papír alapú naplókban, kartonokon rögzített dokumentálást felváltja egy költséghatékonyabb, elektronikus alapon történő üzemeltetés és adatkinyerés.
A TTR tehát egy olyan komplex és korszerű rendszer, amely képes a MÁV Csoport-tagok szerteágazó szolgáltatásait központilag átlátni, nyomon követni, és a hibákkal kapcsolatos információkat gyorsan, hatékonyan feldolgozni. A vasúti távközlés területén új távlatokat nyitó TTR-nek köszönhetően a MÁV Zrt. versenyképes üzleti szolgáltatásokat nyújthat külső és belső partnereinek. A rendszer üzembe helyezésével a folyamatok átláthatóbbá válnak, megszűnnek a felesleges párhuzamosságok, lehetőség adódik a hibák gyors kiszűrésére azáltal, hogy minden információ egy központba fut be és kerül feldolgozásra.
Dr. Nyitrai Zsolt beszédében hangsúlyozta, hogy fontos mérföldkő a MÁV modernizációjában a TTR rendszer bevezetése. „A kormány 2010 végén fogadta el a digitális cselekvési tervet, aminek három főszereplői az állampolgárok, a vállalkozások és az állam. Utóbbi esetében az átláthatóság, a hatékonyság, a szolgáltató állam megteremtése a cél. Ehhez a szándékhoz illeszkedik a MÁV teljesen megújuló távközlési rendszere, ugyanis a vasúttársaságnál a TTR révén erősödik az üzleti szemlélet, illetve a rendszer az állampolgárok és a külső partnerek számára is precízebb elszámolásokat nyújt a szolgáltatásokról és a költségekről. Ugyanakkor az új rendszer az utasok biztonságát is növeli. A kormány feltett szándéka a MÁV megerősítése, ezt mutatja az is, hogy a Kínával nemrég kötött együttműködési megállapodásokban a vasút is komoly szerepet kapott.”
Dr. Mosóczi László kiemelte: „a távközlés a vasúti közlekedés számos területén, szinte minden fázisban jelen van, az utastájékoztatástól a jegyeladáson, az állomásokon keresztül a mozdonyrádiókig, azaz alapvető eleme a vonatok közlekedtetésének. A MÁV 7500 kilométeres vasúti hálózatán nagyon sok és sokféle berendezést üzemeltet, ezek egységes felügyeleti alá kerültek, a TTR 1500 különböző feladatot vezérel. A most üzembe helyezett rendszer korrekt elszámolást biztosít az utaztató, fuvaroztató vállalatok felé. Egyébként az országban 1967-ben elsőként a MÁV-nál létesült elektromechanikus Rotary-rendszer, a MÁV az állami vállalatok közt mindig élen járt a távközlésben, most is igyekszünk ezt folytatni.”
Dr. Máthé János, a kivitelező NETvisor Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A már meglévő elemeknél hatékonyabb, mérhető minőségű, magasabb szintű szolgáltatást biztosít az új projekt, sőt az új szolgáltatások is könnyebben bevezethetők általa. Az állami vállalatok részére mintaként szolgálhat ez a rendszer.” dr. Prónay Gábor, a projekt minőségbiztosa hangsúlyozta: „Nagyon fontos állomás a magyar infokommunikációs infrastruktúra fejlesztésében a MÁV Zrt.-nél bevezetett üzemeltetést támogató rendszer. A vasúttársaság ez által komoly távközlési szolgáltatóvá vált.”
A MÁV Zrt. az új távközlés támogató rendszerének üzembe helyezésével képessé válik arra, hogy nemzetközi összehasonlításban is helytálló szintre fejlessze szolgáltatásainak minőségét, hatékonyságát és átláthatóságát.