Példátlan vasúti járatbővítés Eger és Budapest között

Az M25-ös út – amely révén létrejött Eger és a főváros autópálya összeköttetése -, az Egerben épülő intermodális csomópont, valamint a várost elkerülő út együtt történelmi léptékű közlekedésfejlesztés lesz, lehet Egerben – mondta Nyitrai Zsolt, Eger és térsége országgyűlési képviselője. Hozzátette azt is, hogy mindezt kiegészíti egy vasútfejlesztési program, mely minőségi változást hoz a megyeszékhely és Budapest között kötöttpályás vonalon közlekedők számára is.


Eger Hírek

Nyitrai Zsolt, Eger és térsége országgyűlési képviselője és Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója közös sajtótájékoztatón számolt be a vasúti-, valamint a buszközlekedést egyaránt érintő új, kedvezőbb menetrendi struktúráról.

Elhangzott: Nyitrai Zsolt kiemelt céljának tekinti, hogy minél több országos rendezvénynek adhasson otthont Eger, illetve minél több egri produkciót, attrakciót, terméket be lehessen bemutatni a fővárosban.

„Hogyha Egerbe jönnek a turisták, a rendezvények, szakmai konferenciák résztvevői, akkor kedves vendéglátókkal, minőségi szálláshelyekkel, történelmi emlékekkel, gyógyító vizekkel és világraszóló borokkal várjuk őket. Mi pedig büszkén mutatjuk meg a fővárosban országnak – világnak az egri kultúrát, kreativitást és hitet.”

A Révai lexikont idézve azt mondta száz évvel ezelőttről „Eger gazdasági életének nagy hátránya, hogy mellékvonalon fekszik”. A feladat tehát adott volt a közéleti szereplők számára: össze kellett kötni Egert Budapesttel, a megyeszékhelyt a fővárossal.

„Ez hosszú-hosszú évtizedek ígérgetése és semmittevése után meg is történt, megépítettük a kétszer két sávos M25-ös utat, összekötöttük Egert az autópályával. Megígértük, megcsináltuk! Ilyen módon az Eger-Budapest távolság jelentős mértékben lerövidült, az utazás biztonságosabbá vált és az M25-ös út léte a helyi gazdaságra egyértelműen élénkítő hatással bír”.

Kiemelte azt is, hogy Egernek a továbbiakban is jó esélye van egy intermodális csomópont megépítésére, amely lehetővé teszi a helyi és helyközi közlekedés észszerű, racionális összehangolását.

A jövőbeni tervekről szólva azt mondta:

„Jómagam a jövőben az Egert elkerülő út menedzselését érzem a legfontosabb feladatomnak. Ez egy összetett és komoly feladat, azonban ha ez az Egert elkerülő út meg tud épülni, akkor az a várost jelentős mértékben tudja tehermentesíteni az átmenő forgalomtól. Az egrieknek látniuk kell, hogy az elkerülő út megépítése kapcsán csak az Orbán Viktor vezette kormányra számíthatnak, hiszen a baloldal annak idején az M25-ös utat sem építette meg.”

Az M25-ös út, az autópálya összeköttetés, az intermodális csomópont, valamint az Egert elkerülő út együtt történelmi léptékű közlekedésfejlesztés lesz, lehet Egerben- hangsúlyozta, kiegészítve azzal az örömteli fejleménnyel, amely a vasúti és közúti közösségi közlekedés menetrendjének összehangolását jelenti.

Ez utóbbi kapcsán Homolya Róbert arról számolt be, hogy a kormány az elmúlt időszakban ezermilliárd forint fölött költött a hazai vasúti pályák rekonstrukciójára és elhivatott abban, hogy Magyarországon a közösségi közlekedés gerince a vasút legyen. Ennek jegyében a térségben több, mint 200 milliárd forintból újult meg a Rákos-Hatvan közötti pályaszakasz. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett, hogy 2020 július 25-től a MÁV Zrt.-hez került a Volánbusz joggyakorlása. Ez lehetővé tette a vasúti és a közúti közösségi közlekedés menetrendjének összehangolását, az egységes tarifarendszer kialakítását. Az új közlekedésszervezési rendszer szeptember végén elindult a dunántúli vonalakon. Itt már kivezették a gyorsvonati és az IC pótjegyet is a tarifarendszerből, ami ezeken a viszonylatokon 10-15 százalékos tarifacsökkenést eredményezett az utasoknak.

A Rákos-Hatvan vonal rekonstrukciója révén október 25-től Eger felé is bevezették az új rendszert, ami soha nem látott vasúti kínálatot eredményezett. Jelenleg naponta 15- 16 vonat közlekedik Eger és Budapest között, ami óránkénti vasúti összeköttetést jelent a két város között, 1 óra 48 perces menetidővel. A gyorsvonati pótjegyet itt is kivezették a rendszerből, ami 10-15 százalékos megtakarítást jelent az utasoknak.

Mindezzel párhuzamosan a decemberi menetrendben csökken majd a két város közlekedő buszok száma. Ez utóbbiak olyan ütemben indulnak majd, hogy kiegészítsék az óránkénti vasúti kínálatot. Decembertől ugyanakkor a Volánbuszok már igénybe veszik az M25-öst, így 10-15 perccel hamarabb fölérnek majd Budapestre.

„A közeledési kormányzat érdekelt abban, hogy ezt a fejlesztést továbbvigye. A következő Európai Uniós ciklusban folytatódik a rekonstrukció és Hatvantól Füzesabonyig is megtörténik a vasúti pálya felújítása. A vonatok ezen a szakaszon is 160 km/h-val közlekedhetnek majd”- jelentette be Homolya Róbert.